4 квітня 2024 року науково – педагогічні працівники природничо-географічного факультету СумДПУ імені А.С. Макаренка взяли участь у роботі методологічного семінару «Профільна середня освіта: виклики і шляхи реалізації», який проведено на базі Національної академії педагогічних наук України.
Під час пленарного засідання і дискусій на проблемних круглих столах були запропоновані й обговорені різноманітні підходи до вирішення низки актуальних проблем запровадження профільної освіти в Новій українській школі з урахуванням здобутків вітчизняної педагогічної теорії і освітньої практики та досвіду зарубіжних освітніх систем.
За результатами проведеної дискусії учасники методологічного семінару вважають доцільним здійснення таких заходів:
- якнайшвидше затвердження Державного стандарту профільної середньої освіти та пілотування на його основі різних моделей профільного навчання в закладах освіти різного типу – академічних і професійних ліцеях, закладах спеціалізованої освіти, закладах професійної і фахової передвищої освіти;
- розроблення та реалізація різних підходів та вимог до обов’язкових результатів навчання, визначених Державним стандартом щодо базового (основного) змісту освіти, який є обов’язковим для засвоєння всіма здобувачами профільної освіти незалежно від типу закладу освіти і профілю навчання;
- підготовка і експериментальна апробація модельних навчальних програм і підручників для основного і поглибленого рівнів вивчення до їх масового запровадження в освітню практику з 2027 року;
- поліпшення та удосконалення механізмів матеріально-технічного та навчально-методичного забезпечення закладів профільної середньої освіти обладнанням, цифровими засобами, навчальною літературою тощо;
- оптимізація мережі закладів профільної середньої освіти з метою задоволення освітніх потреб і різнобічних інтересів здобувачів освіти і врахування соціально-економічних потреб держави;
- розроблення і впровадження інноваційних технологій і методик профільного навчання з широким використанням цифрових інструментів, хмарних і імерсивних технологій, гібридних форм здобуття профільної освіти;
- формування та розвиток у закладах профільної середньої освіти адаптивних освітніх середовищ, що впливають на підвищення якості освіти і враховують здібності, життєві потреби й індивідуальні особливості розвитку здобувачів освіти;
- удосконалення системи оцінювання результатів навчання здобувачів профільної середньої освіти різних спрямувань з урахуванням обраного рівня їх підготовки (основний чи поглиблений) і змісту навчання;
- перегляд професійних стандартів вчителя, освітніх програм підготовки і підвищення кваліфікації педагогічних працівників із метою формування в них готовності до здійснення ефективної професійної діяльності в умовах профільного навчання.