Юлія ЛИТВИНЕНКО, завідувач кафедри біології та методики навчання біології СумДПУ імені А.С. Макаренка, пройшла стажування на базі Шведського університету сільськогосподарських наук (Swedish University of Agricultural Sciences). Курс з фітопатології, що проводився у межах міжнародного проєкту UNSTE: Ukraine Natural Science Talent Empowerment (реєстраційний номер проєкту 01254/20230), тривав з 24 лютого по 21 квітня 2025 року та включав 230 годин очного навчання (7,5 кредитів ECTS) у форматі онлайн-зустрічей.
Лектором курсу була доктор Катерина ДАВИДЕНКО, дослідниця кафедри лісової мікології та фітопатології Шведського університету сільськогосподарських наук. Учасники курсу мали змогу вивчати такі теми, як:
- інтегрований захист рослин та методи детекції патогенів із застосуванням морфологічних і молекулярних підходів;
- аналіз наукової літератури з молекулярних технологій, біоінформатики та статистичного моделювання;
- практичні навички відбору зразків, польової діагностики та використання молекулярних методів;
- сучасні підходи до моніторингу та прогнозування поширення карантинних патогенів;
- біотехнологічні рішення для сталого управління хворобами рослин;
- важливість міждисциплінарних досліджень у зменшенні біобезпекових ризиків.
Особливістю курсу став іспит, який передбачав захист індивідуальних дослідницьких проєктів, підготовлених за тематикою фітопатології. Юлія ЛИТВИНЕНКО успішно виконала всі вимоги та отримала сертифікат про завершення курсу.
Варто зазначити, що до окремих занять курсу як слухачі долучалися студенти другого рівня вищої освіти (магістри) СумДПУ імені А.С. Макаренка – Ірина СТЕПАНЕЦЬ та Ольга ХЕКАЛО, які навчаються за освітньою програмою «Біологія». Для них участь у курсі стала унікальною можливістю реалізації принципів неформальної освіти та поглиблення знань із фітопатології, яку вони паралельно вивчали у межах університетської навчальної дисципліни під керівництвом Юлії ЛИТВИНЕНКО.
Отриманий досвід відкриває нові перспективи для інтеграції міжнародних освітніх підходів у викладання біологічних дисциплін та розширення співпраці з європейськими університетами.